nowy1

środa, 26 listopada 2014

Życie i fenomen Księżnej Alby.

"Jestem Cayetana. Cayetana z Alby. Mam kolejne pół tuzina imion i kilka tytułów. Ze wszystkich imion, które moi rodzice wybrali dla mnie - ośmiu lub dziewięciu - Cayetana jest jedynym, które lubię i którego używam. Spośród moich tytułów najbardziej cenię XVIII Księżna Alby. Jedynie dwie kobiety nosiły go w trakcie 600 lat. Pozostałe formalnie były księżnymi - małżonkami."


1. Nacimiento - narodziny
2. Bautizo - chrzest
3. Muerte de su madre - śmierć matki
4. Paris - Paryż
5. Londres - Londyn
6. Primer matrimonio - pierwsze małżeństwo
7. Familia numerosa - duża rodzina
8. Viudedad - wdowieństwo
9. Segundo matrimonio - drugi ślub
10. Segundo viudedad - drugie wdowieństwo
11. Aparicion de Alfonso Diez - pojawienie się Alfonso Diez'a
12. Reparto de la herencia - podział majątku
13. Tercera boda - trzeci ślub


Maria del Rosario Cayetana Alfonsa Victoria Eugenia Francisca Friz-James Stuart y de Silva Falco y Gurtubay urodziła się 26 marca 1926r. w Madrycie w Pałacu Liria. Była pierwszą i jedyną córką Jacono Friz-James, XVII Księcia Alby i Marii del Rosario de Silva y Guatubay, X Markizy San Vincente del Barco. Została ochrzczona 17 czerwca w Pałacu Królewskim, a jej rodzicami chrzestnymi zostali: Król Alfonso XIII i jego żona Królowa Victoria Eugenia. Dzieciństwo Księżnej nie było łatwe i w przyszłości miało uczynić z niej silną kobietę. W wieku 8 lat straciła matkę (zmarła na gruźlicę). Następnie wraz z rodziną wyemigrowała do Paryża i odbyła podróż dookoła świata z ojcem.

"Wiele się od niego nauczyłam, ale najważniejsze było być lojalną".

Po wybuchu Hiszpańskiej Wojny Domowej udali się na wygnanie do Londynu, gdzie mieszkali do wybuchu II Wojny Światowej. Cayetana kształciła się w najlepszych szkołach, płynnie posługiwała się pięcioma językami: hiszpańskim, angielskim, francuskim, niemieckim i włoskim. Po śmierci ojca w 1953r. odziedziczyła tytuł Księżnej Alby. Miała 46 tytułów szlacheckich i 14 Grande de Espana (najwyższa godność w Hiszpanii, znajduje się zaraz po tytule Infantki Hiszpanii).


"Zawsze dzieliłam pasje z Sewillą. Odkryłam byki oraz jak pięknie nosić mantillę... Mantillę wciąż bardzo lubię i żałuję, że coraz rzadziej można ją zobaczyć podczas walk byków i w kościele..."


12 października 1947r. w katedrze w Sewilli poślubiła inżyniera przemysłowego Luis'a Martizez'a de Irujo y Artazcoz, syna Księcia Sotomayor i Markiza Casa Irujo. Mieli sześcioro dzieci: Carlosa (dziedzica tytułu Księcia Alby), Alfonso, Jacobo, Fernando, Cayetano i Eugenię. Ich 25-letnie małżeństwo zakończyło się w 1972r. śmiercią Luis'a z powodu białaczki.

"Nie wierzę w elfy moich domów, których mam dużo, to prawda... Mówią, że mam więcej pieniędzy niż naprawdę mam. Ale to nic, to mnie nie martwi. Ponieważ moje dzieci są moim największym skarbem."


26 listopada 1968r. spełniło się największe marzenie Księżnej: urodziła córkę, którą nazwała Eugenia na cześć francuskiej Cesarzowej Eugenii i Królowej Victorii Eugenii.

"Kocham swoje dzieci całym sercem, ale Cayetano i Eugenia zawsze byli moją słabością".


Eugenia jako jedyna córka oraz najmłodsze dziecko stała się oczkiem w głowie Księżnej. Była jej największą podporą i powierniczką, zawsze bardzo blisko matki. Szczególnie uwidoczniło się to, gdy wybrała imię Cayetana dla swojej córki.

"Moja córka zawsze była moją jedyną córką. Jest mądra, dyskretna, mówi to co chce i uwielbiam ją. (...) Myślę, że rozumie mnie bardziej od kiedy jest matką."


Z racji swojej pozycji Księżna brylowała w wielkim świecie i nawiązywała kontakty z ważnymi osobistościami. W 1966r. udało jej się niemożliwe. Na II Balu Debiutantek spotkały się dwie wielkie damy: Jacqueline Kennedy oraz Księżna Grace z Monako.

"Jackie Kennedy podobała mi się o wiele bardziej niż Księżna Grace. Jackie była o wiele bardziej naturalna i przyjazna. Grace, zawsze świadoma swojej roli, wyniosła."


16 marca 1976r. Księżna po raz drugi wyszła za mąż. Jesus Aguirre y Ortiz de Zarate - doktor teologii, którego status byłego księdza jezuickiego i syna samotnej matki spowodował spore kontrowersje, był od niej 11 lat młodszy. Przed ślubem podpisał intercyzę przedmałżeńską, która jak się później okazało była niepotrzebna. Jesus zmarł w 2001r. na raka krtani.

"Nie myślałam o drugim małżeństwie, ale to wszystko pojawiło się spontanicznie. Czułam wielki ból po śmierci pierwszego męża i nie sądziłam, że kiedykolwiek jeszcze wyjdę za mąż. Nie była już dziewczyną. Miałam szóstkę dzieci... Więc moje małżeństwo z Jesusem było jak dar, którego się nie spodziewałam. Nigdy nie myślałam, że jeszcze mogę być szczęśliwa ponownie."



Cayetana pod portretem Maria del Pilar Teresa Cayetana de Silva y Alverez de Toledo - XIII Księżnej Alby pędzla Francisco Goi. Oraz na dziedzińcu w Sevilli podczas uprawiania jednej ze swoich wielkich pasji: flamenco.

"Kiedy tylko flamenco angażowało moje ciało i zmuszało do tańca czułam się jakbym dotykała nieba". 
"Kochałam, marzyłam, myślałam, czekałam, byłam wolna. Piłam ze wszystkich filiżanek Pasji, modliłam się we wszystkich świątyniach na świecie i nawet jeśli cierpiałam cieszyłam się tym. I kiedy myślę o swoim szczęściu, dziękuję Niebiosom za to co dostałam..."



"Alba zawsze z monarchią, aż do śmierci". O Królu Juanie Carlosie i Królowej Sofii mówiła: "Król jest wspaniały, Królowa znakomita. Podziwiam ich za to co zrobili dla Hiszpanii." Księżna zawsze potrafiła się zachować i znała protokół. Nieraz powtarzała, że podczas  wizyty Księcia Karola jej obowiązkiem było dygnąć, choć zgodnie z legendą w jej żyłach płynęła czystsza błękitna krew niż w żyłach brytyjskich Następców Tronu.



5 października 2011r. Księżna po raz kolejny stanęła na ślubnym kobiercu. Jej wybrankiem został Alfonso Diez Carabatnes. Podczas uroczystości w kaplicy Pałacu Duanes towarzyszyło im ponad 40 osób. Cayetana była tak szczęśliwa, że nie wahała się zatańczyć wraz z mężem rumby przed drzwiami swego domu.

"Kiedy jestem szczęśliwa? (...) kiedy tańczę, kiedy maluję, kiedy czuję się ważna dla innych..."





















Księżna zmarła 20 listopada 2014r. w Pałacu Duenas z powodu powikłań po zapaleniu płuc. Do końca towarzyszyła jej cała rodzina: mąż, dzieci, wnuki. Hołd Zmarłej oddało prawie 80 000 ludzi. Cayetana została pochowana w Sevilli.


"Tu leży Cayetana, która żyła i czuła".


Źródło: http://www.hola.com/actualidad/2014112075115/vida-imagenes-duquesa-de-alba/, http://www.vanitatis.elconfidencial.com/noticias/2014-11-20/adios-duquesa-hasta-siempre-cayetana_481731/

5 komentarzy :

  1. Był z niej kolorowy ptak, piszę to w pozytywnym sensie. Dzięki za ciekawy tekst. Pamiętam, jakie kontrowersje wzbudził ostatni ślub Cayetany. Dużo się wtedy o tym pisało

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam juz wczoraj, podgrzewane wspaniały, pewnie zajął dużo czasu :) fajnie się dowiedzieć czego nowego ;P

    OdpowiedzUsuń
  3. Fascynujące życie, księżna Alby była rzeczywiście barrdzo interesującą kobietą... a przy tym robiła, co chciała, nie oglądając się na innych i za to ją podziwiam.

    alessandra

    OdpowiedzUsuń

Ronnie natalia-oreiro-pl